Na terenie  Lasku Arkońskiego, przed rokiem 1945, znajdowało się ukoronowanie rekreacji w tej części miasta w postaci Wieży Quistorpa. Do naszych czasów przetrwała podstawa z granitowych bloków i zbudowane z cegły dolne fragmenty klatek schodowych. Wiele osób zastanawia się, czy jest szansa na jej odbudowę. Stowarzyszenie Nasze Wycieczki przedstawia pomysł, który zaproponował architekt Tadeusz Mirek - "Pomysł na reaktywację powstał w ramach pracy dyplomowej na wydziale Architektury i Urbanistyki -  temat 'Las Arkoński struktura przestrzenna rekreacji mojej wizji tego miejsca'. Założenia pracy dotyczyły przede wszystkim funkcji w obiekcie oraz możliwości przywrócenia mu świetności. W pracach nad koncepcją, już na samym początku, odrzuciłem odbudowę ruin, ze względu na naruszoną konstrukcję".
 
 
Image
pomysł reaktywacji wieży - wnętrze

 

Image
pomysł reaktywacji wieży, widok z góry

 

Image
pomysł reaktywacji wieży, widok z boku

 

Wizja moja opierała się na zachowaniu i zabezpieczeniu pozostałości wieży Quistorpa oraz na wzniesieniu obok nowej, wyższej wieży z tarasem widokowym. Całość byłaby połączona szklaną halą o konstrukcji kratowej. W łączniku mieściłaby się restauracja i wypożyczalnia rowerów z zapleczem technicznym. W zachowanej części ruin byłaby kawiarnia i mała galeria sztuki. W pobliżu ruin zaprojektowałem mały amfiteatr, ścieżki piesze i rowerowe. Najważniejszym aspektem było połączenie starego obiektu z nowym przy maksymalnym wykorzystaniu walorów odrestaurowanych ruin. Poprzez przenikanie się ich ze szklanym łącznikiem uzyskalibyśmy nowy, symboliczny obraz historii tego miejsca.

Image
wyróżnienie

W 1998 roku pomysł przywrócenia rekreacji w Lasku Arkońskim, został dostrzeżony przez władze miasta, o czym świadczy wyróżnienie pracy dyplomowej przez Prezydenta Miasta Szczecina. Mijają lata od tego zdarzenia i nic się nie dzieje. Zróbmy coś ! by dziedzictwo naszego miasta nie zostało skazane na zapomnienie." _Tadeusz Mirek, Architekt

Image
pomysł reaktywacji wieży, widok z przodu


Informacje na temat lokalizacji, stanu obecnego, historii na stronie: RUINY WIEŻY QUISTORPA, Szczecin
W ramach imprezy SZCZECIŃSKIE SPOTKANIA KULTURALNO-TURYSTYCZNE - QUISTORP, która odbyła się w dniach 5-6.06.2007 roku, wykonane zostały dwie tablice informacyjne o wymiarach 227cm x 122cm każda. Jedna dotyczy Parku Leśnego Arkońskiego, druga Parku Miejskiego Kasprowicza i okolic. 

Image
Tablica informacyjna do Parku Leśnego Arkońskiego
 
TABLICA - Park Leśny Arkoński z ruiną wieży Quistorpa (Quistorpturm). Wieża została wybudowana w latach 1900-1904 na zlecenie i ze środków Martina Quistorpa, miała upamiętniać jego ojca Johannesa Quistorpa i być reklamą materiałów budowlanych pochodzących z kamieniołomów i fabryk należących do rodziny.
 

Historia wieży: Kiedyś budowla była jedną z największych atrakcji turystycznych miasta. W dolnej części wieży mieściła się kawiarnia. Panoramę okolicy można było podziwiać z kilku poziomów: z ganku nad drugą kondygnacją, balkonu w połowie wysokości trzonu, ganku wieńczącego główną część trzonu oraz z tarasu na szczycie. Kamienną podstawę zbudowano z obrobionych bloków granitowych z rugijskich kamieniołomów, na niej stała ceglana wieża, która  miała 45 metrów wysokości (z masztem - 52 metry) i częściowo zdobiona była ceramicznym, glazurowanym detalem. Projekt wykonał architekt Franz Schwechten z Berlina w stylu neogotyckim z elementami neoromantyzmu. Narożne filary kamiennej podstawy zwieńczone były dwiema kamiennymi rzeźbami - alegorycznymi figurami Handlu i Przemysłu, dłuta berlińskiego artysty Ludwiga Manzla. Na początku XX wieku Martin Quistorp przekazał miastu budowlę oraz otaczający ją Las Arkoński (Eckerberger Wald). W 1942 roku na wieży zainstalowano urządzenia radarowe i odkomenderowano tu niemiecką jednostkę obrony przeciwlotniczej. Okoliczności zburzenia budowli nie są do końca wyjaśnione.

Na mapie zaznaczone zostały dwie lokalizacje: ruina wieży Quistorpa i pozostałości leśniczówki Arkońskiej (Forsthaus Eckerberg).

Image
Tablica informacyjna do Parku Miejskiego im. J. Kasprowicza 
 
TABLICA - Park im. Jana Kasprowicza (Quistorp Park )
Największy park w Szczecinie, a w nim: rzeźba "Ogniste Ptaki" Władysława Hasiora, jezioro Rusałka (Westend See) - sztuczne jezioro powstałe w wyniku spiętrzenia strumienia rzeczki Osówki, Teatr Letni, Pomnik Czynu Polaków oraz około 232  gatunki i odmiany drzew i krzewów, w tym liczne rzadko spotykane w Polsce.
 

Historia Parku: Pod koniec XIX wieku tereny dzisiejszego Parku Kasprowicza należały do Johannesa Quistorpa. Mógł on podzielić te tereny na kwartały i przeznaczyć pod zabudowę, jednak postanowił przekazać ziemię miastu, pod warunkiem, że powstaną tu tereny rekreacyjne dla mieszkańców Szczecina. Niestety nie doczekał się rozkwitu Quistorp Parku. Dzieło dokończył jego syn Martin. W parku zasadzono wiele rzadkich odmian drzew i krzewów, wytyczono alejki spacerowe, stworzono punkty widokowe, altany, tor saneczkowy, a nad Westend See (dziś jezioro Rusałka) wybudowano mostki. Topograficzne ukształtowanie tego miejsca i urok jeziora sprawiły, że Quistorp Park szybko stał się popularnym miejscem odpoczynku. Chętnie odwiedzano restauracje i pijalnie. Po Rusałce można było popływać łódką, a zimą pojeździć na łyżwach. Park przetrwał II wojnę światową. W 1945 r. został nazwany parkiem Kasprowicza.

Blisko: Jasne Błonia im. Jana Pawła II (Quistorp Aue) Ciekawy układ przyrodniczo-urbanistyczny połączenia szerokiej przestrzeni błoni z okazałym gmachem Urzędu Miejskiego, oraz około 200 platanów (pomniki przyrody), pomnik Jana Pawła II, fontanny przy UM, kolejka elektryczna dla dzieci i Park Różanka - Dwuhektarowy ogród różany czynny: 8:00 - 22:00 (1.V - 31.X), 9:00 - 20:00 (1.XI - 30.IV).

Masa Krytyczna to przejazd rowerzystów ulicami miasta. Organizatorami imprezy jest Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin. Redakcja Nasze Wycieczki przyłączyła się do akcji 29 czerwca i jednocześnie z kilkuset osobową masą rowerzystów przejechaliśmy wolnym tempem  ulicami miasta. Był to manifest, przypomnienie, że rowerzysta jest równie ważny na drodze jak kierowca, a Szczecin pogrąża się w coraz większych korkach i brak zdatnej do użytku infrastruktury rowerowej pogarsza ten stan każdego dnia.

Image
start: plac Lotników