nadesłał :: Konrad Czarnecki
Początek - Przebieg trasy - Koniec: Szczecin (Pomnik Czynu Polaków) -Głębokie - Wołczkowo - Dobra - Buk - Stolec - Bolków - Rezerwat Świdwie - Zalesie - Tanowo - Pilchowo - Głębokie - Szczecin (Pomnik Czynu Polaków)
Długość - 55 km
Rodzaj nawierzchni: asfalt, piasek, kamienie, szuter, bruk, ziemia
Warte zobaczenia: Dobra (granitowy kościół gotycki z XIII wieku), Buk (dwór otoczony parkiem, granitowy kościół gotycki z XIII wieku), Stolec (zabytkowy kościół z XVIII wieku, pałac z 1771 roku), Rezerwat Świdwie (nic dodać, nic ująć - to po prostu trzeba zobaczyć!), Zalesie (pałacyk z początku XX wieku), Tanowo kościół z początku XX wieku i drewniana dzwonnica)
Poziom trudności: trasa łatwa, płaska, bez żadnych znaczących podjazdów, oprócz jednego - przed Wołczkowem

Pomnik Czynu Polaków

Rusałka

Wycieczka rozpoczyna się pod Pomnikiem Czynu Polaków. Stąd ruszamy żwirową alejką w stronę Teatru Letniego, który mijamy po niedługiej jeździe. Przecinamy ulicę Zaleskiego (uwaga na samochody!!!) i wjeżdżamy do na teren zespołu leśnego Park Kasprowicza/Las Arkoński. Kontynuujemy jazdę tzw. Różanką. Przejeżdżamy pod mostem, niedługo później mijamy po prawej stronie ogródki działkowe. Kierując się cały czas główną alejką docieramy do dużej polany i przecinamy ją, przejeżdżając “skrzyżowanie”, a w miejscu, gdzie droga rozdziela się na dwoje, skręcamy w lewo, by po chwili dotrzeć do asfaltowej ścieżki rowerowej, wiodącej do kąpieliska Arkonka. W czasie jazdy mijamy po prawej stronie Syrenie Stawy, a po lewej - tor motocrossowy. Przecinamy ulicę Spacerową, przejeżdżamy pod mostem i po chwili widzimy kąpielisko Arkonka. Cały czas jedziemy prosto wzdłuż płotu okalającego kąpielisko. Ścieżka w pewnym momencie odbija w prawo. Jedziemy po łuku i w miejscu gdzie alejka po raz drugi skręca w prawo, my jedziemy w lewo. Wjeżdżamy na leśną ścieżkę. Po prawej stronie możemy podziwiać taflę jeziora Goplana. Po kilku minutach pedałowania docieramy do ulicy Miodowej. Przed szlabanem skręcamy w lewo, wjeżdżamy ostrożnie na jezdnię, przecinamy skrzyżowanie i dojeżdżamy do Głębokiego.

uroczysko - koło Głębokiego

Kierujemy się na Dobrą, jadąc zgodnie z drogowskazami. Po prawej stronie mijamy jezioro Głębokie, a dalej droga wiedzie przez las i docieramy do Wołczkowa. Mijamy zabytkowy kościół i jedziemy dalej do Dobrej. W Dobrej na rondzie obieramy kierunek na Dobieszczyn. Dojeżdżamy do miejscowości Buk. Droga biegnie wzdłuż granicy polsko-niemieckiej i prowadzi do wsi Stolec,

Cisza, spokój, piękne widoki

gdzie na wysokości bramy pałacu (zaraz za przystankiem autobusowym) odbijamy w szutrową drogę w prawo. Ta kamienista w początkowym odcinku dróżka doprowadzi nas do osady Bolków i dalej - do rezerwatu ornitologicznego Świdwie - śpiew ptaków koi uszy, a widoki z wieży obserwacyjnej znajdującej się na terenie rezerwatu są naprawdę imponujące, zwłaszcza przy pięknej, słonecznej pogodzie. W tym miejscu możemy zrobić sobie krótką przerwę i odpocząć, podziwiając przyrodę i wsłuchując się w śpiew ptaków. Po odpoczynku kontynuujemy jazdę i docieramy do wsi Zalesie.

kościół w Stolcu

Tam odbijamy w prawo i dojeżdżamy do Gajówki Podbrzezie. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i jedziemy do Tanowa, mając pod kołami asfaltową drogę. Wyjeżdżając z tej miejscowości poruszamy się zgodnie z drogowskazami na Szczecin. Przecinamy Pilchowo i pętlę na Głębokim, skad kierujemy się do Parku Kasprowicza, gdzie pod Pomnikiem Czynu Polaków trasa ma zakończenie.

w oddali Zalesie

Uwagi:
- W Parku Kasprowicza uważajcie na pieszych i innych rowerzystów!
- Jadąc w pierwszą stronę, za bramą Teatru Letniego aż kusi, żeby się rozpędzić. Niedługo jednak jest ulica Zaleskiego, więc trzeba zachować ostrożność i w porę nacisnąć hamulce. Niewyhamowanie grozi poważnym wypadkiem!
- W Stolcu, na wysokości pałacu droga odbija w prawo. Nie da się jej pokonać bez terenowego ogumienia - kamienie mogą zniszczyć szosowe opony. Kto nie wierzy, niech sprawdzi - jeśli chce ryzykować stratę opon, dętek i powrót do domu piechotą.
- Korzystanie z platformy obserwacyjnej na terenie rezerwatu jest bezpłatne. Oprócz tego dodatkowych informacji na temat Świdwia udziela stróż, dyżurujący na parterze wieży.
- Wracając do Szczecina, na odcinku od Tanowa do jeziora Głębokiego jest zwiększony ruch samochodowy, więc zachowajcie ostrożność!