nadesłała: Olga Melaniuk
długość: w obie strony około 120 kilometrów, trasa prowadzi z Białej Podlaskiej przez dolinę Bugu na Grabarkę i z powrotem, a dokładnie: Biała Podlaska - Leśna - Serpelice - Siemiatycze Stacja - Grabarka - Hołowczyce - Nosów - Biała Podlaska. W Białej Podlaskiej lub w Siemiatyczach można skorzystać z pociągu i skrócić trasę.
Trasę zaczynamy na Bialskim dworcu. Wyjeżdżamy Al.Tysiąclecia (jedziemy lewym chodnikiem, po kilkudziesięciu metrach zaczyna się ścieżka rowerowa). Teraz do końca Aleji (kawałek przed końcem kończy się ścieżka). Dalej prosto koło dworca PKS w ulicę Nową. Nią też do końca i w prawo, potem w pierwszą ulicę w lewo. Jedziemy ulicą Terebelską, która w końcu przez obwodnicę wyprowadza nas z miasta. Mijamy Rakowiska, dalej ruch jest dużo mniejszy. Jedziemy przez Terebelę i Jagodnicę główną drogą. Następna wieś to Witulin stamtąd za drogowskazem na Leśną. W Leśnej należy zwiedzić klasztor.

fot.1

Dalej cały czas główną drogą na Konstantynów. Po lewej stronie zostaje wieś Nosów, dojeżdżamy do głównej drogi 698, nią w prawo, po kilkuset metrach skręcamy w lewo, w żwirówkę. Nią jedziemy cały czas prosto, nie zważając na pogorszenie nawierzchni i skrzyżowanie. Po około 3 kilometrach dojeżdżamy do poprzecznej drogi asfaltowej i nią w lewo, po chwili w prawo (też asfalt, chociaż ruch jest znikomy). Przejeżdżamy przez wieś Zakalinki, zaraz za nią, gdy droga skręca ostro w prawo, my jedziemy w polną drogę w lewo. Mijamy wsie Raczki i Bonin (tu zaczyna się asfalt). Za Boninem dojeżdżamy do głównej drogi 811, nią w lewo i zaraz w prawo za drogowskazem do Serpelic. W tej wsi w lewo, teraz pojedziemy niebieskim szlakiem rowerowym wzdłuż Bugu, drogą asfaltową o małym ruchu przez wsie Klepaczew, Zabuże i Mierzwice. Po drodze wiele widoków na rzekę. Na końcu Mierzwic,za kościołem skręcamy w prawo, w szeroki trakt za czerwonym szlakiem pieszym. Trakt prowadzi wśród pól do lasu, w którym są domki letniskowe (to Fronołów). Gdy szlak opuszcza drogę, jedziemy drogą do miejsca, gdy ona doprowadzi nas do torów kolejowych. Musimy teraz skręcić w drogę wiodącą na nasyp. Teraz trzeba przeprawić się mostem kolejowym przez Bug (obok toru jest solidna drewniana kładka, w razie przejazdu pociągu wystarczy oprzeć rower o barierkę, miejsca jest dość).

fot.2

Za mostem zjeżdżamy z nasypu drogą po prawej stronie, jedziemy wzdłuż toru, potem w lewo przez przejazd (na chwilę pojawia się niebieski szlak pieszy). Po chwili na skrzyżowaniu przy bunkrze Linii Mołotowa skręcamy na asfalt, w prawo i dojeżdżamy do głównej drogi 637, nią w prawo i zaraz w lewo od stacji Siemiatycze, którą mijamy, potem w prawo, przez tory i dalej ulicą Kolejową wzdłuż nich do wsi Szerszenie. Na skrzyżowaniu w prawo, przez wieś i mostek do głównej drogi, nią w lewo przez położone w ciągu wsie Kudelicze, Homoty, Pawłowicze, Oksiutycze i Szumiłowkę (to tylko 7 km od Stacji) do Świętej Góry Grabarki. Tu możemy odpocząć i pomodlić się, ale na sklep spożywczy nie liczmy. Wracamy tą samą drogą (kto ma dość może z Siemiatycz wrócić pociągiem, choć raczej w stronę Warszawy, a nie Białej Podlaskiej) do Mierzwic. Z traktu wjeżdżamy w lewo na asfalt przez wieś. Tuż przed szczytem wzniesienia skręcamy w prawo, w piaszczystą polną drogę, która prowadzi pod górę do lasu. Teraz około 7 km przez piękny las prosto

fot.3

aż do Hołowczyc, droga we wsi staje się asfaltowa, dojeżdżamy do szosy 811, nią w lewo cały czas przez wieś (duży ruch) do następnego skrzyżowania. Tu w prawo za drogowskazem na Puczyce. Wieś się kończy, a my po kilometrze na pierwszym skrzyżowaniu w lewo. Teraz wśród pól i zagajników do Nowych Litewnik, jedziemy przez wieś. Przed końcem wsi na skrzyżowaniu w lewo (dalej asfalt). Asfalt zaraz odbija w prawo, a my prosto w drogę polną, w kierunku widocznego na horyzoncie lasu. Przejeżdżamy las, cały czas prosto docieramy do wsi Dubicze. Zaczyna się asfalt, mijamy Koszalówkę, i dojeżdżamy do Wólki Nosowskiej. Tam na wprost przez drogę nr 698.  Po chwili po prawej stronie w parku ruiny pałacu. Następna wieś to Nosów, w niej ciekawa cerkiew

fot.4

Jedziemy prosto do głównej drogi. Tam w prawo jesteśmy na drodze, którą już jechaliśmy, dojeżdżamy do Leśnej. Teraz znaną nam już drogą przez Witulin (sktęt w prawo na Terebelę), przez Terebelę cały czas asfaltem wracamy do Białej Podlaskiej.

Aktualne Informacje: Trasa poprowadzona głównie drogami asfaltowymi o niewielkim ruchu, w większości wsi są sklepy. Powrót z Siemiatycz polecana głównie dla Warszawiaków, wtedy warto odwiedzić Siemiatycze 8 km od stacji.